piątek, 26 grudnia 2014

Dobra krew:w krainie reniferów, bogów i ludzi–M. Skopek

Jamał, czasy współczesne

Z okładki:
"Jamał" w języku Nieńców oznacza koniec ziemi. Tam właśnie, na położony za kołem podbiegunowym Półwysep Jamalski, wybrała się Magdalena Skopek, doktor fizyki i pasjonatka fotografii. Przez dwa miesiące żyła z dala od cywilizacji, wśród koczowniczego ludu trudniącego się łowiectwem i hodowlą reniferów. Książka "Dobra krew. W krainie reniferów, bogów i ludzi" to jej osobista, pełna ciekawych obserwacji relacja z dalekiej wyprawy. Podróżniczka została przygarnięta przez rodzinę Akatteto, otrzymała nawet nienieckie imię, Mjagnie. Włączyła się w codzienne prace mieszkańców północnosyberyjskiej tundry - powoziła zaprzęgiem reniferów, wyprawiała skóry, robiła nici ze ścięgien. Tak jak gospodarze spała na legowisku w czumie - przenośnym domu Nieńców, pośrodku którego płonie ognisko. Jadła surowe mięso i ryby. Wraz z koczownikami odwiedzała święte miejsca. Ze swojej niezwykłej wyprawy przywiozła materiał na debiutancką książkę oraz zdjęcia - obrazy zupełnie nieznanego świata i ludzi żyjących w zgodzie z rytmem przyrody. Zafascynowana Syberią Magdalena Skopek została laureatką Kolosa 2010 w kategorii Podróże, zdobyła też nagrody publiczności za najciekawszą prelekcję i najlepsze zdjęcie. Z Nieńcami spędziła krótkie lato, teraz zamierza zobaczyć, jak wygląda ich życie podczas surowej, trwającej przez większą część roku zimy.
 
Pałkiewicz i Cejrowski pisząc książki podróżnicze podnieśli poprzeczkę wysoko. Książka każdego innego podróżnika wydaje się teraz dla mnie mdła i nudna. Jamał, Nieniec, czuma (szałas- konstrukcja z żerdzi). Idę o zakład, że niewielu z was wie, kto to jest Nieniec, co to jest czuma. Ja też nie miałam pojęcia… do dziś.  
Książka nie ma tego pazura, zdjęcia także nie powaliły mnie na kolana. Ale faktem jest, że poszerzyła się moja wiedza na temat  istnienia i warunków życia narodu Nieńców. Jedni piją winko, inni piją wódeczkę, jeszcze inni piją mleczko a Nieńcy pija krew… z renifera. Nie mają wyboru. Reniferek stanowi postawę ich egzystencji.

...
Jamalsko- Nieniecki Okręg autonomiczny



...
Podsumowanie: 3
...
Moja skala ocen:
Nie skończyłam czytać 1
Przeczytałam z trudem 2
Przeciętna 3
Świetna 4
Excellent 10

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz