poniedziałek, 24 listopada 2014

Spóźnione wyznania - John Boyne

I wojna światowa, Anglia, Francja
"Ja zostanę rozstrzelany, jako tchórz, a ty będziesz żył, jako tchórz" (cyt.str.321)
 

Z okładki:
Autor wielkiego bestselera Chłopiec w pasiastej piżamie powraca z nową, poruszającą opowieścią. Historia ryzykownego uczucia, które przydarza się w najmniej odpowiednim momencie i naznacza na zawsze życie kilku osób.

Jest rok 1919, Europa jeszcze długo nie otrząśnie się po koszmarze I wojny światowej. Dwudziestojednoletni Tristan Sadler wsiada do pociągu do Norwich, by dostarczyć paczkę listów siostrze niejakiego Willa Bancrofta, żołnierza, u boku którego walczył we Francji. Poza korespondencją przyjaciela, straconego na froncie za niesubordynację, wiezie ze sobą także mroczny sekret, który nie daje spokoju jego sumieniu. Pełen obaw odwiedza rodzinne miasto towarzysza broni.

Spotkanie z panną Bancroft w zaciszu małej restauracji będzie dla Tristana szansą na wyjawienie tajemnicy, która ciąży na jego duszy od zakończenia wojny.
...
Liczba stron: 320
...
Jeśli sięgnę pamięcią wstecz, to muszę przyznać, że nie pamiętam kiedy ostatnio przeczytałam powieść sięgającą I wojny światowej.
...
Dla mnie to powieść dużego formatu ze względu na poruszone problemy homoseksualizmu i obdżektoryzmu. Tematy niebanalne- odmowa zabijania na wojnie, obrona słabszych, dylematy moralne, rodzące się orientacje seksualne.
 ...
Na pewno nie jest to powieść dla osób, które chcą homoseksualizm leczyć. Ale zapewniam, że nie jest to temat najważniejszy powieści. Powieść trzymająca w napięciu, dla mnie wstrząsająca, okładka niebanalna. Nie do uwierzenia, że na tak niewielu stosunkowo stronach tak wiele się wydarzyło.
...
Dobrze się dzieje, kiedy za przyczyną przeczytanej książki pogłębia się wiedza czytelnika. I dzisiaj novum dla mnie to…

Obdżektor- określenie (pochodzące od ang. słów: conscientious objector) osoby odmawiającej odbycia obowiązkowej służby wojskowej z powodów religijnych, moralnych lub etycznych. Zachęcam do kliknięcia na linka. Dowiemy się, kto był obdżektorem wśród znanych tego świata. 
http://pl.wikipedia.org/wiki/Obd%C5%BCektor

Przeczytałam informacje spod linka i wydają mi się mało precyzyjne. Po analizie powieści i informacjach zawartej w Wikipedii podzieliłam (nie wiem czy właściwie) osoby na trzy grupy:

-Pierwsza grupa to osoby, które w ogóle nie zgłoszą się do służby wojskowej,

-Druga grupa to osoby, które zgłoszą się do służby wojskowej, ale od razu odmówią podjęcia walki. Ci mężczyźni według informacji zawartych w powieści byli wykorzystywani do funkcji noszowych. Noszowi byli grupą najbardziej narażoną na ostrzał ze strony wroga.

-Trzecia grupa to osoby, które zgłoszą się do służby wojskowej, walczą, ale później z jakichś przyczyn odmówią walki – tu możemy mówić o dezercji lub… absolutyzmie. Jeden z bohaterów powieści ogłosił się w czasie wojny absolutystą.

Absolutyzm moralny to pogląd z dziedziny etyki, według którego istnieją normy moralne obowiązujące niezależnie od konsekwencji czynów. A w skrócie:
Dla absolutysty moralnego, który sądzi, że zabicie człowieka jest złe wewnętrznie niezależnie od konsekwencji, żadne konsekwencje zabicia człowieka nie będą mogły stanowić usprawiedliwienia takiego czynu.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Absolutyzm_moralny
...
Trudno ocenić postępowanie młodych chłopców- żołnierzy, ponieważ działali pod wpływem permanentnego stresu. W normalnych warunkach (czytaj: w czasach pokoju) inna jest wrażliwość człowieka. Niewielu udaje się pozostać człowiekiem w pełnym tego słowa znaczeniu.
...
Książka długo trzyma w napięciu, niepewności, niewiedzy, ale kiedy już się dowiemy o co w tym wszystkim chodzi, to wcale nie czujemy się lepiej.
...
Ta powieść porusza ważne problemy i ma duszę, dlatego moje 


Podsumowanie: 10
...
Moja skala ocen:
Nie skończyłam czytać 1
Przeczytałam z trudem 2
Przeciętna 3
Świetna 4
Excellent 10


1 komentarz:

  1. Muszę ją znaleźć w bibliotece , w sklepie , gdziekolwiek , Super , nie wiedziałam ,ze wydał coś nowego :) Jolu Ty mnie kiedyś z tego bloga wywalisz ,tyle mnie tu jest :) Pozdrawiam i dzięki za recenzję !!!! Zaczynam polowanie
    A i jeszcze tak na marginesie czytam VI tom KRÓLÓW PRZEKLĘTYCH -bomba !!
    Już mnie nie ma ...Pa

    OdpowiedzUsuń