czwartek, 13 listopada 2014

Piękna bestia : opowieść seksualnej niewolnicy Jędzy z Belsen - Alberto Vázquez-Figueroa

II wojna światowa
Z okładki:

Powieść o Irmie Grese, jednej z najbardziej okrutnych i krwawych kobiet w historii świata.
Irme, nadzorczyni bloków żeńskich w kilku obozach koncentracyjnych, odpowiada za śmierć kobiet. Więźniowie nazywali ją aniołem śmierci, piękną bestią czy jędzą z Belsen. Była perwersyjną sadystką. Po wojnie została osądzona i skazana na karę śmierci w wieku zaledwie 22 lat.

Jej historię opowiada kobieta, która, mając 12 lat, została seksualną niewolnica Grese:

[...] Po zakończeniu wystąpienia [...] podeszła do niego elegancka staruszka. Kiedyś musiała być wyjątkową pięknością i do tej pory zachowała część dawnej urody . Słuchała wykładu ze szczególną uwagą, a teraz zbliżyła się, aby wręczyć wizytówkę, na tyle której widniały napisane na czerwono i podwójnie podkreślone słowa "Piękna bestia".
- Byłam jej niewolnicą, a oto dowód - powiedziała, odchylając nieco sukienkę, aby pokazać mały tatuaż na ramieniu. - Jeśli chce pan znać szczegóły, proszę do mnie zadzwonić.
...
Liczba stron: 216
...
Ofiara 
jedna spośród milionów, Violeta Flores. Jej wędrówka była długa i traumatyczna. rozpoczęła się od Kordoby poprzez, Auschwitz, Ravensbrück, Bergen –Belsen, Szwajcarię... W momencie wybuchu wojny miała tylko 12 (i pół) lat.

Kat
 Irma Grese- córka mleczarza, Blond Anioł, Piękna Bestia, suka z Bergen-Belsen, Anioł Śmierci, nadzorczyni bloków żeńskich w obozach koncentracyjnych. Potrzebowała tylko 22 lat życia, aby dokonać rzeczy strasznych.
...
Wspomnienia staruszki sięgające II wojny światowej przeplatają się z przemyśleniami, problemami wydawcy książek wysłuchującego zwierzeń staruszki.
...
To wywarło na mnie spore wrażenie: za pomocą igły wprowadzano w odbyt wszy krople hodowli bakterii. Zewnętrzny dawca krwi- to osoba, której przytwierdzano do ud cienkie pudełko z drewna. Pudełko to posiadało maleńkie otwory, przez które wesz wysuwała tylko głowę i żywiła się krwią, a jej odchody pozostawały w pudełku nie zarażając dawcy krwi. Bo nie same wszy, ale ich odchody są sprawca tyfusu.
...
Mocny niedosyt, brak szczegółów z życia Irmy Grese. To jednak chyba jej czyny miały przyciągnąć czytelników. Podejrzewam, że książka jest tylko wierzchołkiem góry lodowej. Być może ktoś inny przedstawi w bardziej szczegółowy sposób życie i czyny Imry Grese.
Jest też inna książka opowiadająca o Irmie Grese także pod tytułem Piękna bestia, ale autorem jest Daniel Patrick Brown. Być może warta przeczytania.
...
Biografia Irmy Grese klik

Strona z materiałami archiwalnymi, zdjęciami i wycinkami z gazet- klik 
Instytut Badań nad Tyfusem Plamistym i Wirusami prof. Rudolfa Weigla –klik

Wykorzystanie wszy laboratoryjnych karmionych przez ludzi dla produkcji szczepionki Weigla przeciw tyfusowi plamistemu- klik 
...
 Podsumowanie: 3,5
...
Moja skala ocen:
Nie skończyłam czytać 1
Przeczytałam z trudem 2
Przeciętna 3
Świetna 4
Excellent 10

3 komentarze:

  1. Powiało grozą... zainteresowała mnie ta książka. Mam nadzieję, że będę miała możliwość jej przeczytania.

    http://pasion-libros.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Coś dla mnie i mojego męża. Lubimy książki w takim klimacie.

    OdpowiedzUsuń