środa, 1 października 2014

To, co zostało - Jodi Picoult

II woja światowa… czasy współczesne, Polska, St.Zjednoczone
Akt miłosierdzia czy wymierzenie sprawiedliwości?


Z okładki:
Czy można wybaczyć niewybaczalne? Czy człowiek, który w młodości dopuścił się haniebnych czynów, a teraz jest przykładnym obywatelem, powinien po wielu latach ponieść karę? Co zrobić, gdy okazuje się, że nasz sąsiad jest zbrodniarzem? Te pytania stawia w książce "To, co zostało" znana amerykańska pisarka Jodi Picoult. Bohaterką powieści jest pracująca w piekarni, prowadząca samotnicze życie Sage Singer. Zrozpaczona po śmierci matki, zaprzyjaźnia się z miłym starszym panem. Josef Weber to emerytowany nauczyciel, ulubieniec lokalnej społeczności. Pewnego dnia mężczyzna prosi Sage o nietypową przysługę: chciałby, aby pomogła mu umrzeć. Zdradza, że nie jest tym, za kogo się podawał. Okazuje się, że Josef przez lata skrywał straszliwą tajemnicę, sięgającą czasów II wojny światowej i masowych mordów na ludności żydowskiej. Czy Sage, której babcia przeżyła Holocaust, zgodzi się pomóc mężczyźnie? Czym będzie wówczas jej czyn: aktem miłosierdzia wobec drugiego człowieka czy wymierzeniem sprawiedliwości bezwzględnemu naziście? Czy ma do tego prawo?
...
Liczba stron: 560
...
Jodi Picoult kojarzyła mi się z literaturą łatwą, lekką i przyjemną. I tak naprawdę moja opinia nie była oparta na osobistym doświadczeniu. To jest pierwsza powieść tej autorki, którą przeczytałam. Jestem mile zaskoczona.
...
I znów temat spokoju sumienia.

Nie tak dawno (powieść: Tajemnica spowiedzi) czytałam o tym, jak nic nie warte jest życie, kiedy człowieka dręczy sumienie. Człowiek jest gotów w którymś momencie życia poświęcić bogactwo, wolność, a nawet życie, byleby oczyścić swe sumienie. Faktem jest, że u niektórych dojrzewanie trwa całymi latami. Walka ze samym sobą może trwać nawet dziesiątki lat. Są tacy, którzy dopiero na łożu śmierci zrzucają ciężary. Wierzę, że problem ten dotyczy każdego z nas bez względu na wyznawaną religię. Jestem wręcz pewna że każdy z nas chciałby odejść z tego świata z poczuciem nieskrzywdzenia drugiego człowieka albo z poczuciem naprawienia wyrządzonego wcześniej zła, z poczuciem zadośćuczynienia za wyrządzone krzywdy. Na pewno spotkaliście się z opowieściami jak trudno jest umrzeć z poczuciem wyrządzonej drugiemu człowiekowi krzywdy. Nieraz ludzie całymi dniami, tygodniami proszą o śmierć, a śmierć nie nadchodzi. Dopiero wyjawienie wyrządzonego zła wyzwala.
...
Powieść przeczytać należy musowo. Ale nie powiem, że mnie w niej nic nie denerwowało.

Liczę na minus:
- zbiegiem okoliczności niedaleko siebie mieszkają oprawca i jedna z tysięcy ofiar.

Liczę na plus:
-bliski mi temat Holokaustu
-zaskakujące, nie dające się przewidzieć zaskoczenie
-silny akcent polski 

 ...
Cytat do rozważenia…

Na wczoraj, na dziś, na jutro:

"Przebaczenie jest podszywaniem się pod Boga" str.221
...
Podsumowanie: 4
...
Moja skala ocen:
Nie skończyłam czytać 1
Przeczytałam z trudem 2
Przeciętna 3
Świetna 4
Excellent 10

2 komentarze:

  1. Jolu tej autorki jeszcze nie miałam okazji przeczytać ,tym cenniejsze jest dla mnie to co napisałaś . Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja jak widzisz mam tu mizerne doświadczenie, ale jestem teraz pozytywnie do tej autorki nastawiona, czego nie można było powiedzieć wcześniej

    OdpowiedzUsuń