wtorek, 16 września 2014

Trucizna - Sara Poole

Rzym, rok 1492
Rodrigo Borgia wybrany papieżem… Aleksander VI

Z okładki:
W nieznośnym upale lata 1492 roku w murach Rzymu, wiecznego miasta, budzi się straszliwe zło. Brutalne morderstwo alchemika uruchamia dramatyczny wyścig w celu odkrycia spisku grożącego zgaszeniem światła renesansu i pogrążeniem się Europy z powrotem w ciemnościach średniowiecza.

Zdeterminowana, aby pomścić zabójstwo ojca, Francesca Giordano postępuje wbrew wszelkim zasadom, żeby zdobyć pozycję trucicielki na usługach kardynała Rodrigo Borgii, głowy jednej z najbardziej potężnych i najbardziej niebezpiecznej rodziny we Włoszech. Francesca zostaje powiernicą Lukrecji Borgii i kochanką Cesare Borgii. W tym samym czasie przyciąga ją młody zakonnik-odstępca, który pragnie uratować jej życie i duszę.

Poruszając się w sieci zdrad i kłamstw, Francesca ściga zabójcę ojca z głębi rzymskiego żydowskiego getta do szczytów samego Watykanu. Przygotowuje w ten sposób pole do konfrontacji z pradawnymi siłami, które będą dążyć do wykorzystania jej najbardziej mrocznych pragnień, żeby osiągnąć swoje katastroficzne cele.

Pierwsza powieść Sary Poole rozpoczyna pełną tajemnic serię historyczną, której bohaterką jest Francesca Giordano, młoda kobieta, która przejmuje posadę ojca jako naczelna trucicielka służąca rodzinie Borgiów. Praca dla kardynała Borgii, który usiłuje zdobyć papieską tiarę, jest śmiertelnie niebezpieczna. Ojciec Franceski zginął już w tajemniczych okolicznościach, a niebezpieczeństwa czają się wszędzie: wszystkie posiłki i odzież Borgiów muszą być sprawdzane na obecność trucizn podłożonych przez rywalizujące rodziny. Ale Francesca ma asa w rękawie - nikt nie bierze jej na poważnie. Co jest niefortunne o tyle, że Francesca należy do grona największych specjalistów od trucizn w ostatnich dekadach piętnastowiecznego Rzymu. Poole wplata jej historię w prawdziwe wydarzenia prowadzących do śmierci papieża Innocentego i wyboru kardynała Borgii, zgrabnie łącząc fakty historyczne (Innocenty naprawdę pił krew w nadziei na przedłużenie życia) i fikcję (postaci Franceski i jej śmiertelnego wroga, księdza Morozzi).
...
Liczba stron: 448...
...
Z początku okropnie mi się tę książkę czytało. Intuicja podpowiada mi, że to wina albo samego przekładu, albo budowy zdań albo jedno i drugie. Zauważyłam, nie pierwszy zresztą raz, że trudno mi się czyta powieść, gdzie zdania są rozbudowane na 3 a nawet 4 linijki. Dobrze trzeba się skupić, aby nie stracić sensu całego zdania. Powieść taką o wiele wolniej, trudniej mi się czyta. Dopiero, kiedy przekroczyłam połowę książki, jakoś wpadłam w rytm.
...
Powieść właściwie przeciętna, ale że czytam wszystko, co wpadnie mi w ręce na temat Borgiów, więc nie wybrzydzałam tylko przeczytałam.
...
We wszystkich przeczytanych przez mnie powieściach Borgia ukazany jest jako człowiek przede wszystkim dbający o interesy rodziny i zaspakajający swoje własne ambicje. Tak, tak papież Aleksander VI miał i kochanki i dzieci, więc miał o kogo dbać. W Truciźnie realizuje swoje trzy cele: zaspokaja potrzeby rodziny pieniędzmi uzyskanymi od Żydów, zaspokaja swoje ambicje zawodowe (zostaje wybrany papieżem) dzięki pieniądzom uzyskanym od Żydów oraz zapobiega wydaniu edyktu skazującego Żydów na wygnanie- to dzieje się także dzięki pieniądzom uzyskanym od Żydów. W realizacji tych trudnych celów ogromną rolę odgrywa trucicielka zatrudniona przez kardynała Borgię. Dzięki profesjonalizmowi Franceski papież Innocenty wyzionął ducha i zrobił tym samym miejsce dla nowego papieża Aleksandra VI. 


Papież Aleksander VI
źródłó:http://pl.wikipedia.org/wiki/Aleksander_VI
...
Przeważnie mamy taki układ książki: treść powieści, a na końcu posłowie. W tej książce jest inaczej. Najpierw autorka w mowie przedwstępnej wyjaśnia gdzie będziemy mieć do czynienia z prawdą historyczną, a gdzie z fikcją literacką. Pozwala to innymi oczami spojrzeć na czytaną powieść.
...
Druga część powieści:
-Borgiowie 2. Zdrada
...
Podsumowanie: 3
...
Moja skala ocen:
Nie skończyłam czytać 1
Przeczytałam z trudem 2
Przeciętna 3
Świetna 4
Excellent 10

2 komentarze:

  1. Lubię bardzo Twoje recenzje książkowe . Uświadamiają mi czego jeszcze nie przeczytałam i po co warto sięgnąć :) Buziaczki Jolu i jeśli mogę Ci coś polecić ( teraz czytam ) to serię KRÓLOWE PRZEKLĘCI . Jest to siedem tomów o królach Francji . Polecam . Lada dzień a opiszę ją na moim blogu . Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Eniu- Królów Przeklętych czytałam jeszcze w podstawówce. Takim sposobem wiem dokładnie na jakie miodzio sie szarpnęłaś. Jest moim marzeniem powrócić do nich, bo to moja bajka, ale niestety nie ma ich w mojej bibliotece. A sama książek nie kupuje... niestety.

    OdpowiedzUsuń