poniedziałek, 15 września 2014

Maria Antonina. W Wersalu i Petit Trianon- Juliet Grey

Francja, rok 1774

 Z okładki:
Drugi tom trylogii o Marii Antoninie, pochodzącej z Austrii królowej Francji, żonie Ludwika XVI Portret najsłynniejszej i otoczonej najczarniejszą legendą władczyni Francji, jednej z najtragiczniejszych postaci kobiecych w historii Europy Oparte na drobiazgowych badaniach źródłowych pisarstwo Juliet Grey czyni z postaci historycznych prawdziwych ludzi, a dawne czasy są dzięki jej talentowi barwnym, pulsującym życiem tłem ważnych wydarzeń Porywająca powieść, odsłaniająca niejeden dworski skandal, obejmuje piętnaście lat pamiętnych rządów Marii Antoniny. Paryż, 1774 rok. Młodziutka, zaledwie osiemnastoletnia Maria Antonina wstępuje na tron u boku swego męża, Ludwika XVI. Monarchini prezentuje światu olśniewające jedwabne toalety i kunsztowne strzeliste uczesania, ale w głębi jej serca czai się strach o ciągłość dynastii Burbonów i o własną przyszłość. Od bolesnych początków małżeństwa, przez radość długo wyczekiwanego macierzyństwa, miłość do przystojnego Szweda Axela von Fersena po nieszczęsną aferę naszyjnikową - przez cały okres panowania Maria Antonina usiłuje wznieść się ponad dworskie plotki i intrygi. Jednak niebezpieczeństwo, że francuska monarchia może zostać zmieciona raz na zawsze z powierzchni ziemi, czai się tuż za złoconymi bramami Wersalu.
...
Liczba stron: 392
...
Przeczytałam drugą część trylogii, ale nie była dla mnie na tyle interesująca, abym sięgnęła po tom trzeci. Tom drugi, zresztą jak i pierwszy były dla mnie przeciętny, żeby nie powiedzieć nudnawy. W części drugiej, tak jak w pierwszej akcja wolno się toczy. Autorka nie szczędzi nam mnóstwa opisów. Szczegółowo opisuje panującą modę dotyczącą ubiorów, uczesania, etykietę na dworze królewskim itd. Powieść dość rozwleczona. Tom trzeci na razie sobie odpuszczam, może kiedyś, nie dziś. Tyle ciekawszych powieści do przeczytania.
...
Przeczytałam te część przez głupią ciekawość. Maria Antonina i Ludwik XVI dość długo nie mogli cieszyć się potomstwem. Juliet Grey w dość sensowny sposób wyjaśniła tego przyczyny, może prozaiczne, ale takie jest życie. Dziś w wieku XXI rozwiązanie problemu stulejki u chłopców nie jest trudne (ale także wiedza jest niestety znikoma), ale w wieku XVII nie dość że był to temat tabu, to dotyczył na dodatek delfina Francji.
...
Trylogia:
Maria Antonina. Z Wiednia do Wersalu
Maria Antonina. W Wersalu i Petit Trianon 
Maria Antonina. Z pałacu na szafot
...
Podsumowanie: 3
...
Moja skala ocen:
Nie skończyłam czytać 1
Przeczytałam z trudem 2
Przeciętna 3
Świetna 4
Excellent 10

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz